lördag 4 juni 2011

Sanningen om Gömda, kapitel 65


Kapitel 65
Sol Kvarzell kände inte till sammansvärjningen mot Elisabeth. Hon kände heller inte till att Mia och två andra kvinnor höll på att starta en egen stiftelse. Och då hon bara läst vad Liza Marklunds skrivit kände hon inte heller till att Elisabeth var oskyldig på alla punkter. Hon berättar att hon inte ens har läst Gömda. Hon har helt enkelt inte orkat. Hennes liv har varit dramatiskt nog ändå.
Det hände så mycket hemska saker på den tiden att det inte var klokt. Och jag stod i centrum. Jag jobbade och jobbade. När man sedan får höra talas om sådana här intriger blir man bara ledsen. Jag är verkligen totalt oskyldig. Jag har levt så länge med det här att nu vill jag bara ha lugn och ro.
En tid senare återkommer Sol Kvarzell. Hon har då läst Elisabeth Hermons bok Vingklippt.
– Jag känner en väldig sympati för Elisabeth Hermon, säger hon. Det är ju en förfärlig historia som man blir väldigt påverkad av. Jag förstår inte hur Liza Marklund har kunnat fortsätta skriva den här historien och att hon fortfarande hävdar att den är sann. Jag blir jättearg på henne när jag läser det här. Jag kommer så väl ihåg att hon ringde och bad mig vittna till hennes fördel. Som tur var blev det ingen rättegång.
– Och den där Mia förstår jag inte alls. Hon utgav sig för att vara medlem i ”Bortrövade Barns Förening” men det var hon ju inte. Jag kan gott tänka mig att hon blev lurad att göra både det ena och det andra. Frågan är vad som drev Mia. Vad hade hon att vinna på att förstöra Elisabeths liv? Hon gjorde ju de mest konstiga saker, eftersände stiftelsens post bakom ryggen på Elisabeth, ringde skattemyndigheten och tog bort hennes spärrmarkering och lånade pengar som hon aldrig betalade tillbaka. Enligt Vingklippt hittade ju Elisabeth bevis på att hon hade försökt lära sig hennes handstil.
Sol Kvarzell tycker det är trist att både hon och ”Bortrövade Barns Förening” har dragits in i sammansvärjningen mot Elisabeth Hermon.
– Det är sorgligt, säger hon. Speciellt som Elisabeth uppenbarligen i alla år har trott att vår förening låg bakom det hela. Så var det ju inte. Herregud, vi bildade ju bara en förening för att våra barn var bortrövade. Vi höll inte på med någon komplott! Hon fick 110 000 kronor i skadestånd för att Expressen hängde ut henne med personnummer och allt. Hon borde ha fått miljoner!

Inga kommentarer: